21. marts 2017

Bureau med vokseværk

På få år har Clienti øget medarbejderstaben til 50 ansatte, og imens er arbejdet med kunderne forandret

Nordjyske Stiftstidende
Af Flemming Junker
Foto af Lars Pauli: flemming.junker@nordjyske.dk

 

Udviklingen er gået endog temmelig hurtigt hos Clienti. Mindre end seks år efter oprettelsen er bureauet i dag Nordjyllands klart største.
Man begyndte med et hold på ni personer, og i dag beskæftiger firmaet 50, hvoraf de 13 sidder på bureauets afdeling i Aarhus, en enkelt i København og resten i hovedsædet på Indkildevej i Gug ved Aalborg.


- Vi mente, at der manglede et bureau med forretningsstrategisk viden, fortæller de to direktører, der stiftede firmaet, Mette Danmark og Anders Bjørnstrup, og med udviklingen i antallet af ansatte tyder meget på, at de havde ret.


Arbejde med kundens position

Med andre ord er det Clienti’s mål at hjælpe kunderne med at lægge en strategi for deres virksomheders og brands udvikling.
- Vi er ikke et typisk produktionsbureau, der laver annoncer, tilbudsaviser og den slags. Det sker da en gang imellem, men så sender vi selve produktionen til Vietnam, ellers kan det ikke hænge sammen, fortæller Anders Bjørnstrup, og Mette Danmark følger op:
- I stedet arbejder vi først og fremmest med at positionere kunden i markedet. Hvad differentierer den enkelte kunde frem for de andre i samme branche.

 

Sagen er jo, at i mange brancher er produkterne ret ens, og da de ikke er interesseret i at konkurrere på prisen, må vi finde ind til, hvad der adskiller dem, og det kræver, at vi kommer helt ind i hjertet af den forretning, de driver.
Det kan Clienti-folkene konstatere, at der er behov for. Omsætningen er steget hvert år, og der har også været plus på bundlinjen hvert år, lige som bureauet i 2016 sikrede sig titlen som ”Årets Bureau” ved Årets Brøl, der er den nordjyske reklamebranches prisfest.


Kunder fra mange brancher

Men tilbage til bureauets vækst, der især er sket inden for det seneste par år, men målet har aldrig været vækst for vækstens egen skyld:
- Vi er vokset og blevet flere ansatte for hele tiden at have de rigtige kompetencer, så vi kan rådgive kunderne hele vejen rundt, fortæller Anders Bjørnstrup.


Resultatet er, at Clienti i dag har kunder fra mange forskellige brancher, lige fra den finansielle sektor over bilbranchen og energisektoren til forsyningsvirksomheder, fødevarebranchen og ejendomsmæglerbranchen og mange andre.
 - Det skal være kunder, som vi kan tilføre reel forretningsværdi, hvorfor vi for eksempel aldrig har rørt ved medicinalindustrien, fordi det kræver nogle kompetencer, vi ikke har, nævner Mette Danmark.

 

Afdeling for sociale medier

Netop fordi marketingarbejdet foregår på alle platforme, har Clienti også bygget en afdeling for sociale medier op. Her ser man på, hvordan Facebook, Instagram og så videre kan bruges, lige som der arbejdes med søgeordsoptimering i forhold til Google.
- Imidlertid er det ikke sådan, at vi har delt funktionerne skarpt op, så vores digitale folk sidder sammen med de kreative medarbejdere, forklarer Mette Danmark.


For kunderne gælder det som nævnt helt generelt, at markedsføringsarbejdet foregår på alle tilgængelige platforme i form af reklamer på tv og radio, aviser og på nettet, men Clienti går ind for, at man ikke fokuserer for meget på de forskellige kanaler, nævner Anders Bjørnstrup:
- Vi vil hellere se på, hvad der er virksomhedens målsætning, og hvordan vi så får den opfyldt, og så der ud fra bestemme kanalvalget. Og så er der selvfølgelig også en økonomisk side. Hvad kan man nå med de penge, der er til rådighed?


Meget anderledes i dag

Imidlertid er den måde, som Clienti og mange andre bureauer arbejder på i dag, væsentlig anderledes end for bare få år siden, fortæller han:
- I årene efter krisen brugte vi meget tid på egentlige salgskampagner, for kunderne havde altid lige næste kvartal at hente et overskud hjem på. Nu ser kunderne mere langsigtet på markedsføringen og er optaget af at skabe en bedre markedsposition. Sælger man vand på flaske lige som alle de andre, der sælger vand på flaske, handler det om at bringe følelser og historie ind i markedsføringen, så kunden køber den ene flaske vand til 22 kroner frem for en anden - i stedet for bare at tage et glas fra hanen for nogle få ører...


Under alle omstændigheder oplever Mette Danmark det som et privilegium at blive lukket ind i kundernes verden: 
- Vi kommer virkelig langt ind i deres virksomhed og deres overvejelser, og det er en rigtig god oplevelse, at de stoler på, at vi kan hjælpe dem.

 

CLIENTI A/S

Hovedkontor i Aalborg, afdelinger i Aarhus og København
50 medarbejdere
Bruttoavance i det seneste regnskabsår: 29,5 mio. kr.
Resultat før skat: 2,33 mio. kr.
Virksomhedens regnskabsår går fra 1.7 til 30.6. De nævnte tal er altså pr. 30.6.2016.